החוק החדש להעסקת פלסטינאים בענף הבניה

החוק החדש להעסקת פלסטינאים בענף הבניה

כיום ניתן להעסיק עובדים פלסטינים, במיוחד בתחום הבנייה ויש לספק עבורם את כלל התנאים הנדרשים לעובדים בישראל, לרבות שכר ותנאים סוציאליים (כמו ביטוח, פיצויים, בריאות וכו'). עם זאת, העסקת עובדים זו נדרשת בכפוף לאישור העסקתם, הניתן לאחר פרוצדורה מסוימת אשר מוודאת ומבטיחה כי אותם עובדים רשאים להיכנס לישראל. מדי פעם נעשים שינויים במכסות העובדים אשר רשאים להיכנס וגם במסגרת הכללית של החוק, בדרך כלל על פי דרישות משרד הבטחון והשב״כ ודרישות השטח.

היסטוריית העסקת עובדים פלסטיניים

עד שנות השמונים נכנסו לישראל עשרות רבות של עובדים פלסטינים, מיהודה ושומרון וכן מעזה כדי לעסוק במגוון תחומים ושירותים ללא צורך באשרת עבודה מכל סוג שהוא. עם פרוץ האינתיפאדה, בסוף שנות השמונים, צומצמה כניסת העובדים הזרים, עד לכדי אפס כניסות ובתחילת שנות ה-90 החלו לתת אישורי כניסה לפי מכסות, אשר משתנות מעת לעת, על פי דרישות הצבא והשטח. כיום מכסת היתרי העבודה הניתנת היא הגבוהה ביותר עד כה ועומדת על 65,000 עובדים.

מאז ועד היום, הענפים המרכזים בהם נדרשים עובדים פלסטינים הם בניה וחקלאות ומכסות העובדים רק הולכות ועולות מפאת מחסור חמור בעובדים, בעיקר במקצועות כמו טייח ושלד, אשר רבים אינם מעוניינים לעבוד בהם. סעיפי החוק משתנים על פי הסייגים שרוצים להגביל על השהייה, מספר העובדים שייכנסו, מקומות השהייה ועוד. ההיגיון העומד מאחורי ההגבלות נובע מעצם החשש הביטחוני והרצון להסדיר כניסה כדי לא לפגוע בזכויותיהם של מי שמאושרים לכך. לכן האישורים ניתנים במסגרת החוק בכפוף לסמכויות המפקד הצבאי באזור ומנהלת תיאום וקישור (תק"א).

מה כולל חוק העסקת עובדים פלסטיניים?

על פי החוק חייב הקבלן, אשר מקבל את האישורים להעסקת עובדים, לספק עבורם שכר תמורת משרה מלאה ועוד הטבות סוציאליות, כמו ביטוח ופיצויים, בדומה לתנאים אותם מקבלים עובדים ישראליים ועל פי המקובל בענף. הנוהל והתקנות אשר הוסדרו לשם כך קובעות שהשכר עבור העבודה יועבר באופן ישיר לחשבון הפועל, ואילו הזכויות הסוציאליות יועברו למדור התשלומים המיועד לצורך העברת תשלומים אלה.

בקבלת האישור להעסקה, מתחייב הקבלן לשלם את המגיע לעובד כמו גם להודיע לרשות המתאימה על אישורים שאינם תקפים יותר. סעיף 12 א' לחוק קובע שאם הלין קבלן או שהינו מעסיק עובדים פלסטיניים ללא אישור, דינו יכול להיקבע לעד שנתיים מאסר, או לקנס מוגדר. גם אם המעסיק לא עמד בדרישות החוק ולא הודיע על אשרה לא תקפה, הוא עלול להיות מסורב כאשר יבקש אישור העסקה חדש, הן בעבודה הנוכחית שלו והן בעבודה עתידית.

מה מצופה מהמעסיק עובדים פלסטיניים?

מעבר לחובתו של המעסיק למלא בדייקנות את כלל הסעיפים הכלולים בחוק ולבקש אישור עבודה עבור הפועלים העובדים אצלו, באופן מסודר ועקבי, עליו גם לשמור על כך שהעובדים עבורם הוא קיבל אישורים יעבדו רק עבורו. אין אפשרות להעביר את האישורים הללו בין המעסיקים, כך שמעסיק אחד יבקש אישורים עבור חברו. אם יימצא כי כך נעשה, עלול המעסיק לעמוד בפני משפט פלילי והשלכות חמורות.

זאת ועוד, יש לקחת בחשבון, שעל המעסיק יהיה להראות הוכחות וראיות לכך שמיצה  את כלל האפשרויות העומדות בפניו כדי להעסיק עובדים ישראליים. אשרות העבודה ניתנות בנוסף לכוח האדם הנמצא בישראל, ולא תילקח בחשבון העובדה שפועלים אלה צריכים להחליף עובדים ישראלים קיימים.

מתי יינתן אישור עבודה לפלסטינים?

כקבלנים רשומים בפנקס הקבלנים בלבד, תוכלו לקבל רישיון כללי להעסקת פלסטינאים, ללא מכסה ספציפית של כמות הפועלים. תוכלו לרשום את מספר העובדים שכבר יש לכם, ולגדול בהדרגה במספר האישורים הנדרשים.

לא תמיד החוק, הנהלים והתקנים כה ברורים, כך שלפעמים הבירוקרטיה הכרוכה במילוי כלל הטפסים והגשתם הינה סבוכה, מורכבת וגוזלת זמן רב. מעבר לכך, חשוב להדגיש שהרשויות הנותנות את אישורי העסקה משנות את כללי ההגשה והחוקים הנוגעים להוצאת האישורים לעובדים מהשטחים בתדירות גבוהה מאוד לאחרונה. בדיוק לשם כך, הכי קל הוא לפנות לגורם מקצועי אשר מתעסק בנושא זה באופן יום יומי ולא לשרוף לעצמכם את האפשרות להעסיק עובדים מהשטחים.

חברת גלאור G.A.M, תסייע לכם להגיש את כלל המסמכים והאישורים באופן יעיל ונכון, ואף תחסוך זמן רב ויקר, רק מעצם הכרת המנגנון והחוקים הרבים הקיימים בו.

 

 

שתפו את הפוסט

לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים

לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים

דילוג לתוכן