סיווג קבלנים - מהו ולמה נדרש סיווג קבלנים?

סיווג קבלנים

סיווג קבלנים נעשה כדי לחלק את הקבלנים על פי קטגוריות וענפים מקצועיים וכן יכולות פיננסיות. על פי הסיווג, ניתן לדעת באיזה תחום או ענף מתמחה הקבלן (בניה, תשתיות, חשמל, שיפוצים וכו') ובאילו היקפים פיננסים של פרויקטים הוא יוכל לעמוד (מבחינת ערבויות אישיות, ניסיון והיקף עבודה). רק קבלנים אשר מסווגים בסיווג ספציפי יוכלו להשתתף ולעמוד במכרזים ציבוריים, עירוניים או ממשלתיים, שהם על פי רוב כוללים פרויקטים גדולים וקריטיים לתשתיות העיר והמדינה.

מהו ולמה נדרש סיווג קבלנים?

שיטת סיווג הקבלנים, כפי שהיא נקבעה על ידי משרד הבינוי והשיכון, שואפת לדרג באופן מתאים ונכון את הקבלנים על פי קטגוריות והיקפים פיננסיים, הקשורים בדרך כלל להון הקיים של הקבלנים (או החברה בגינה נדרש הסיווג), מחזור המכירות או הבניה, ציוד קיים ומלאי של כוח אדם. על הקבלנים לעמוד בכל הדרישות הרלוונטיות המפרטות את רמת השכלתם, ניסיונם המצטבר ונתונים בקשר לעמידות פיננסית.

ישנם כ-32 ענפי בניה אשר מסווגים על פי הענפים השונים ו-2 קטגוריות מרכזיות המתחלקות לענפי משנה וענפים ראשיים. כל ענף יחולק לשלוש קבוצות (א, ב ו-ג') וחמש דירוגים (1 עד 5, כאשר דרגה 1 היא הנמוכה ביותר ואילו 5 היא הדרגה הגבוהה ביותר) אשר קובעת את ההיקף הכספי. מועמדים אשר מסווגים בדרגה הגבוהה ביותר יוכלו לקבל על עצמם פרויקטים ועבודה שהיקפה הכספי הינו גבוה עד בלתי מוגבל, כמו למשל בניית גשרים או כבישים. פרויקטים אלה שהינם מורכבים לבנייה וניהול, יפורסמו, על פי רוב, במכרזים פומביים של המדינה או חברות בניה מטעמה (למשל נתיבי ישראל, נת"ע ועוד).

מה נדרש קבלן לעשות כדי לעמוד בדרישות הסיווג?

קבלן המעוניין להגיש בקשה לסיווג צריך לוודא תחילה כי הוא יכול לעמוד בדרישות המינימום הבסיסיות לכך. הקבלן יידרש למסמכים שונים אשר יוכלו להעיד על ניסיונו והכשרתו הספציפית לרבות תעודת מהנדס, חשמלאי וכו' ממוסד מוכר. על פי מסמכים אלו הוא יוכל להיות מסווג לאחת מחמש רמות הסיווג המותאמות לענף המתאים לו. מעבר לכך, הוא יסווג כקבלן ראשי או משני, כך שאפשר יהיה לדעת האם הוא יכול וזכאי להוביל פרויקט זה או אחר, או לעבוד בו, לא כמוביל.

ישנה חשיבות קריטית להתאמת הסיווג ליכולתו של הקבלן לעמוד בסיווג זה. טעויות בסיווג, כך שהקבלן יבצע עבודות בהיקף של סיווג גבוה יותר ממה שהוא רשום בו בפנקס הקבלנים, עלול לגרור תוצאות הרות אסון עבור העסק, הפרויקט שנעשה ואף לבטיחות ושלום העובדים והמשתמשים במושא העבודה. בעיות ותקלות בניהול כוח העבודה, הנובעות מחוסר יכולת של העובדים לעמוד בדרישות הספציפיות עלול להוביל לעיכובים וחריגות בעלויות שיעמידו את סיום הפרויקט בסיכון ולפגיעה ממשית בביטחונם. מנגד, סיווג הקבלן בסיווג הנמוך למידותיו עלול לגרום להפסדים משמעותיים, מכיוון שהוא לא יוכל לגשת למכרזים גדולים ורבי עוצמה יותר, המתאימים למעמדו ויכולתו.

איך אפשר להירשם כקבלן ולהיות מסווג ע"פ היכולות המקצועיות?

אפשר להגיש את כלל המסמכים באופן עצמאי לרשם הקבלנים, ולחכות באופן סבלני לתשובה ולסיווג שנקבע. עם זאת, חברת G.A.M גלאור, אשר זהו תחום התמחותה יכולה לבצע את הרישום והסיווג ואת כל הפרוצדורות הבירוקרטיות הכרוכות בכך. מעבר לכך, סיווג הקבלנים אינו מעמד סטטי, והוא יידרש להתעדכן מדי פעם, כאשר הקבלן יוכל לבצע פרויקטים בהיקפים כספיים גדולים יותר ולכלול בעלי מקצוע רבים יותר.

כדי לוודא את הסיווג לו הקבלנים משתייכים, ללא טעויות ובאופן מדויק ומהיר, כדאי להתייעץ ולפנות למומחים בכך. מכיוון שכל טעות בסיווג או ברישום עלולה לעלות בהארכת פרק הזמן שיידרש לאישור, כדאי לדאוג לכל המסמכים והאישורים הנדרשים עוד לפני שבעיות כלשהן צפות אל פני השטח. על הקבלנים לזכור שללא סיווג מתאים עבורם, אין הם יכולים להשתתף במכרזים פומביים אשר כוללים ביצוע עבודות משמעותיות. כמו כן ישנה משמעות מיוחדת גם לסיווג הקבלנים כקבלנים ראשיים או משניים, מבחינת יכולתם להשתתף בפרויקטים מסוימים, לנהל ולפקח אותם. שכירת חברה שתבצע את הגשת המסמכים, תוודא את שלמותם ותקינותם ותייעץ לגבי הסיווג המדויק והנדרש, לא רק תחסוך עבור קבלנים רבים זמן רב, אלא גם תוכל לחסוך כסף רב, עוגמת נפש בגין דחיית האישור ולמנוע הפסדים כספיים ארוכי טווח בגין אי השתתפות במכרזים מפורסמים.

לשאלות, יעוץ ראשוני והתקדמות בהגדלת סיווג תשאירו לנו פניה באתר או חייגו עוד היום 077-6706707

שתפו את הפוסט

לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים

לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים

דילוג לתוכן